دانستنی‌های علمی؛

چه زمانی تست قند خون بگیریم؟/ خوراکی های مناسب برای فصل بهار / میزان مجاز قرص استامینوفن/ راه رهایی از حالت تهوع بارداری

 پرخوری و مصرف غذا‌های چرب همیشه برای سلامتی انسان مضر هستند و این ضرر در فصول گرم سال بیشتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  حوزه کلینیک در نظر دارد تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

زمان مناسب برای تست قند خون 

بیشتر مبتلایان به بیماری دیابت همیشه باید برای کنترل قند خون خود از گلوکزسنج استفاده کنند؛ گلوکزسنج وسیله‌ای است که با گرفتن چند قطره خون از نوک انگشتان دست میزان قند خون بدن را نشان می‌دهد.

با وجود اینکه  گلوکزسنج‌های جدید از تکنولوژی و دقت بالایی برخوردار هستند، اما رعایت نکردن برخی نکات  موجب می‌شود نتیجه آزمایش قند خون اشتباه باشد. 

به خاطر داشته باشید که برای به‌دست آوردن میزان دقیق قند خون باید انگشت خود را به خوبی ضد عفونی کنید؛ همچنین زمان گرفتن قند خون هم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ برای به دست آوردن میزان دقیق قند خون باید ناشتا بوده و آزمایش‌های دیگر قند خون را حداقل ۲ ساعت پس از هر وعده‌ غذایی انجام دهید؛ انجام تست قند خون بلافاصله  بعد از صرف غذا نتایج درستی را به همراه ندارد. 

نکاتی درباره تست قند خون/ خوراکی های مناسب برای فصل بهار / میزان مجاز قرص استامینوفن چقدر است/ راه رهایی از حالت تهوع بارداری

خوراکی های مضر در فصل بهار 

بهتر است بدانید که با شروع فصل بهار و آغاز فصول گرم سال مزاج انسان هم از سردی به گرمی تغییر پیدا می‌کند بنابراین باید بیشتر از خوراکی‌هایی استفاده کرد که مناسب این فصل و این مزاج هستند. 

یکی از نکاتی که باید در فصول گرم سال رعایت کرد مصرف کمتر غذا‌های چرب و سنگین است؛ اگرچه پرخوری و مصرف غذا‌های چرب همیشه برای سلامتی انسان مضر هستند، در فصول گرم سال ضرر این‌گونه غذا‌ها بیشتر خواهد بود.

به دلیل گرمای هوا در فصول بهار و تابستان تعریق بدن زیادتر شده و در نتیجه بدن انسان آب بیشتری را از دست می‌دهد بنابراین توصیه می‌شود در این فصول از نوشیدنی‌ها و غذا‌های آبکی بیشتر استفاده کنید. 

در خوردن آب کرفس زیاده روی نکنید

حتماً تا کنون با توصیه‌هایی مواجه شده اید که مصرف برخی مواد غذایی را به عنوان  کاهش دهنده وزن معرفی کردند؛ بهتر است بدانید که مصرف یک ماده غذایی به تنهایی سبب کاهش وزن نمی‌شود؛ در حقیقت خوردن یک ماده غذایی هیچگاه به تنهایی وزن انسان را کم نمی‌کند؛  این مواد غذایی تنها سوخت و ساز بدن را بیشتر می‌کنند و اگر شما همراه با این خوردنی‌ها فعالیت خود را بیشتر نکنید تفاوت چندانی را در وزن خود مشاهده نخواهید کرد. 

یکی از مواد غذایی که برای کاهش وزن بسیار توصیه می‌شود آب کرفس است؛ این نوشیدنی هم به دلیل داشتن فیبر از خوراکی‌های مفید برای سلامت بدن محسوب می‌شود البته باید بدانید که وجود میزان بالای اگزالات در آب کرفس به تشکیل سنگ کلیه  منجر می‌شود پس بهتر است در نوشیدن آب کرفس زیاده‌روی نکنید و اگر قصد کاهش وزن را دارید در کنار این نوشیدنی  فعالیت‌های ورزشی را هم جدی بگیرید. 

نکاتی درباره تست قند خون/ خوراکی های مناسب برای فصل بهار / میزان مجاز قرص استامینوفن چقدر است/ راه رهایی از حالت تهوع بارداری

میزان مجاز قرص استامینوفن چقدر است

یکی از قرص‌های رایج برای کاهش درد و مسکنی محبوب استامینوفن است. 

استامینوفن  یکی از بی ضرر‌ترین دارو‌هایی است که برای کاهش درمان سرماخوردگی برای تمامی سنین حتی کودکان و خانم‌های باردار تجویز می‌شود و در دو روز ۳۲۵ و ۵۰۰ میلی گرمی خوراکی و به صورت شربت و شیاف هم برای کودکان در داروخانه‌ها وجود دارد. 

بهتر است بدانید که مصرف هر قرص بیش از مقدار لازم مضر است و استامینوفن هم از این قاعده مستثنی نیست؛ باید به خاطر داشته باشید که به ازای هر یک کیلوگرم باید ۱۲.۵ الی ۱۵ میلی گرم از این قرص را در طول ۶ ساعت مصرف کنید؛ همچنین  مصرف بیش از ۳ گرم قرص استامینوفن کدئین (حدود ۴ تا ۶ قرص) در طول روز مجازنیست. 

نکاتی درباره تست قند خون/ خوراکی های مناسب برای فصل بهار / میزان مجاز قرص استامینوفن چقدر است/ راه رهایی از حالت تهوع بارداری

حالت تهوع در بارداری 

یکی از مشکلاتی که برخی از خانم‌های باردار با آن مواجه می‌شوند تغییر عادات غذایی و حالت تهوع است؛ این افراد باید بدانند که نخوردن غذا نه تنها حالت تهوع را از بین نمی‌برد بلکه سبب تشدید آن خواهد شد. 

اولین توصیه‌ها به خانم‌های باردار این است که در ساعات اولیه روز و تا قبل از ساعت ۹ صبح مصرف صبحانه را فراموش نکنند.

بی اشتهایی هم یکی از مشکلاتی که معمولاً در پی حالت تهوع برای برخی از خانم‌های باردار به وجود می‌آید؛ حالت تهوع و بی اشتهایی معمولاً در  سه ماه اولیه بارداری شدیدتر است.

توصیه می‌شود خانم‌های باردار از مواد غذایی پرچرب یا خوراکی‌هایی که شیرینی زیادی دارند پرهیز کنند؛ این مواد غذایی سبب افزایش حالت تهوع خواهد شد. توصیه می‌شود برای افزایش میل به غذا خوردن در این خانم‌ها مواد غذایی که پیش از آن بسیار به خوردن آنها تمایل داشتند بیشتر مصرف شود؛ مصرف ماست و میوه‌هایی که دوست دارند فراموش نشود؛ همچنین بهتر است وعده ناهار  از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ و وعده شام را از ساعت ۲۰ الی ۲۱ شب مصرف شود. 

نکاتی درباره تست قند خون/ خوراکی های مناسب برای فصل بهار / میزان مجاز قرص استامینوفن چقدر است/ راه رهایی از حالت تهوع بارداری

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار